Brainblocks

Leeftijd: (4-18 jaar)

Brain Blocks bestaat uit verschillende materialen zoals een afbeelding van een hoofd en lijf en verschillende gekleurde blokken, die gebruikt worden om ervaringen en belevingen vorm te geven. Aan de hand van concrete situaties ontstaan er, onder begeleiding van de psycholoog, Brain Blocks ‘beelden’ waarop gereflecteerd wordt. Dit geeft inzicht in ervaringen en manieren van denken. Door het inzicht wordt het mogelijk om uiteindelijk tot anders denken, handelen en voelen te komen. Bij de Brain Blocks interventie gaan we ervan uit dat de kinderen zelf het beste weten hoe hun brein werkt. Ze weten zelf het beste wat ze in bepaalde situaties ervaren en hoe ze vervolgens reageren. Deze, al dan niet bewuste kennis, staat tijdens de interventie centraal. Hierdoor zijn de beelden die ontstaan telkens uniek en is het begeleidingsproces ook altijd anders. Een rood blokje kan bijvoorbeeld voor de ene cliënt voor boosheid staan maar voor de ander staat het voor verliefdheid, angst of voor de overtuiging iets niet te kunnen. Maar ook de hoeveelheid blokjes en de manier waarop de blokjes neergelegd worden hebben hun eigen betekenis. De blokjes in rechte rijtjes geven een meer opgeruimde ervaring dan wanneer alle blokjes door elkaar liggen. Brain Blocks is een manier van reflecteren gericht op het vergroten van het zelfinzicht. Hierdoor ontstaat er ruimte om denk- en gedragspatronen te veranderen. Omdat er gewerkt wordt met 'beelden' wordt het gemakkelijker voor het kind, of de ouder(s) om inzicht te krijgen in eigen ervaringen en die van anderen. Het verschillend denken en handelen kan hierdoor wederzijds beter begrepen worden.